Spoed tandarts in Zwolle: onze spoed, weekend- en avonddiensten. Let op wijziging m.i.v. 1-1-2023!

In het weekend of buiten de openingstijden kunt u voor spoedgevallen, ernstige pijnklachten en nabloedingen, contact opnemen met de centrale doktersdienst. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 0900  15 15 t/m 31 december 2022. Vanaf 1 januari 2023 kunt u contact opnemen met Tandartsspoedpraktijk via telefoonnummer 0900-8602. Tandartsspoedpraktijk houdt spreekuur in het Isala ziekenhuis in Zwolle.

Op maandag t/m donderdag, tijdens openingstijden van de praktijk, kunt u voor spoedgevallen contact opnemen met onze praktijk. Wij zijn bereikbaar op: 038  465 75 44. Belt u zo vroeg mogelijk, dan doen wij onze uiterste best u diezelfde dag nog te helpen.

Tandarts Gertjan Postema aan het werk met een microscoop

Wat doet een spoed tandarts?

Een spoedtandarts bezoeken kan uw redding zijn in sommige vervelende situaties. Als u last heeft van ondraaglijke kiespijn, ernstig tandvleesverlies of schade aan een restauratie zoals een kroon of brug, is het van belang dat u snel wordt geholpen.

Tijdens een spoed bezoek richt de tandarts zich op het meest urgente probleem en dit zorgt in de meeste gevallen voor pijnverlichting. Andere veel voorkomende scenario’s waarbij tandartsen voor noodgevallen te hulp schieten, zijn tandheelkundige trauma’s als gevolg van ongevallen en plotselinge breuken van een tand.

Wanneer gaat u wel of niet naar de spoed tandarts?

Natuurlijk gaat u niet zomaar naar een spoed tandarts. u gaat naar een spoed tandarts wanneer er ook écht spoed is. Misschien vraagt u zich af, wanneer er van spoed gesproken kan worden. In de volgende gevallen is het zeker van toepassing:

• Uw kies of tand zit ineens erg los
  • Een kies of tand is uitgevallen
  • Er is een stuk van de kies of tand afgebroken
  • Ondragelijke pijn door een ontsteking

De volgende zaken kunt u misschien als spoed zien, maar het is in deze gevallen beter om even tot de volgende dag of na het weekend te wachten:

• Ontsteking van het tandvlees
  • Een gaatje in uw kies of tand
  • Een brug of kroon laat los
  • Tanden die verkleurd zijn
  • Gevoelige tandhalzen

Hoe ziet een behandeling van een spoed tandarts er uit?

Een behandeling bij een spoedtandarts kan verschillen afhankelijk van de specifieke situatie, maar er zijn een aantal stappen die bijna altijd worden gezet. Hier is een algemeen overzicht van hoe een behandeling bij een spoedtandarts eruit kan zien:

Eerste consult: Tijdens het eerste consult zal de tandarts een aantal vragen stellen over uw klachten en medische geschiedenis. De tandarts zal uw mond onderzoeken en eventuele verdachte tanden of kiezen onderzoeken. Afhankelijk van de ernst van uw klachten zal de tandarts besluiten of er meteen behandeld kan worden of dat er eerst verdere onderzoeken nodig zijn.

Pijnbestrijding: Als uw klachten pijnlijk zijn, zal de tandarts pijnbestrijdende medicatie voorschrijven of toedienen. Hiermee wordt de pijn tijdelijk verlicht.

Behandeling: Afhankelijk van de aard van uw klachten, zal de tandarts beslissen welke behandeling nodig is. Dit kan bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling, een verwijdering van een tand of kies of het plaatsen van een tijdelijke vulling zijn.

Herstel: Na de behandeling zal de tandarts uitleg geven over hoe u uw mond moet verzorgen en wat u kunt verwachten tijdens het herstel. Hierbij zal ook aangegeven worden wanneer u een controleafspraak moet maken.

Houd er rekening mee dat dit een algemeen overzicht is, en dat elke situatie anders kan zijn.

Heb je specifieke vraag of problemen aarzel niet om contact met ons op te nemen.