In tanden en kiezen zit van binnen een ruimte met levend weefsel, met name bloedvaten en zenuwen. In de wortel van de tand of kies heet deze ruimte het wortelkanaal. Door irritatie, infectie of beschadiging kan het weefsel ontstoken raken en zelfs dood gaan. De ontsteking veroorzaakt vaak een kloppende pijn.

Onze werkwijze

De tandarts maakt een röntgenfoto en dient een lokale verdoving toe. Daarna wordt een gaatje in de tand of kies geboord. Via dit gaatje wordt met kleine vijltjes al het ontstoken of afgestorven weefsel verwijderd. De tand wordt van binnen goed schoongemaakt en opgevuld. Wij maken tijdens iedere wortelkanaalbehandeling gebruik van een microscoop, zodat het resultaat optimaal is.

Na de wortelkanaalbehandeling

Na de behandeling kunt u wat last van pijn hebben. Dan kunt u bijvoorbeeld paracetamol gebruiken. Als de pijn erg sterk is, of meer dan vier dagen aanhoudt, moet u contact opnemen met uw tandarts.

Wanneer is een wortelkanaalbehandeling nodig en waarom is er soms een tweede behandeling nodig?

Bij een ontsteking aan het wortelkanaal treedt vaak kloppende pijn op. De tandarts ziet op de foto dat er een ontsteking zit. Ook kan het zijn dat de tandarts een ontsteking op de foto ziet, die nog geen ernstige pijnklachten veroorzaakt maar wel tijdig verholpen dient te worden.

De wortel aan een tand en kies bevat weefsel met bloedvaten en zenuwen. Door beschadiging, irritatie of infectie aan de tand/kies/wortel kan het weefsel ontstoken raken of zelfs doodgaan.

Bij een wortelkanaalbehandeling (ook wel zenuwbehandeling genoemd) wordt het wortelkanaal gereinigd van bacteriën die daar terecht zijn gekomen. Bij meerdere wortelkanalen worden alle kanalen gereinigd. Na de reiniging en vormgeving van het kanaal moet deze goed afgesloten worden om te voorkomen dat er weer bacteriën vanuit de mond in kunnen komen. Mochten er pijnklachten zijn, dan verdwijnt de pijn omdat het kanaal gereinigd is.

Soms is een tweede wortelkanaalbehandeling nodig. Een kanaal kan zo klein zijn, dat deze in eerste instantie niet goed gevonden wordt of een kanaal is niet voldoende afgedicht. Hierdoor kunnen er weer pijnklachten of een ontsteking ontstaan. Een herbehandeling kan het probleem dan alsnog verhelpen. In bepaalde gevallen wordt u doorgestuurd naar de kaakchirurg.

Als de tandarts een wortelbreuk constateert, wordt de tand/kies als verloren beschouwd en is de enige optie het trekken van de tand of kies.